13.5.13

selamat | hari | IBU

Assalamualaikum w.b.t..............

semalam semangat waja tolong mak masak.
sebenarnya bukan semangat waja. TAPI memang takde pilihan.
nak taknak kena gak tolong masak. ok gak masak kari ni. takde ah susah mana.
takpenah aku amek tau sangat pasal masak kari. selalu tau makan je.

so, da siap bahan-bahan. aku da campurkan da ape serbuk-serbuk yang patut.
aku da blend siap-siap. kunyit + halia + bawang putih & segala macam bawang + kelapa goreng yg dah blend. last sekali masukkan serbuk kari. 3 sudu ngko...memang terbaik la nanti rasa dia. mak da tumis dalam periuk atas dapur rencah tumisan dia. berjalan lancar. dengan bangganya aku pun bagi kat mak semua menda aku da blend td utk disebatikan dalam tumisan mak tadi. mak pun kacau. dan suasana cemas mula terjadi.. 

MAK :  kau masukkan serbuk yang mana tadi ?
AKU : botol tu la mak. kenapa ? tadi mak cakap botol depan orang ni. #aku dengan begitu konfidennya tunjukkan botol yang depan aku nun. 
AKU : tadi mak cakap. botol depan orang ni. masukkan serbuk kari kan ?
MAK : Ya Allah, tak kenalke serbuk kari dengan serbuk kunyit?
AKU : HAH....? lah...mana la orang tahu. mak cakap botol depan orang ni. ni la botol dia. 
MAK : tapi kan lain serbuk kari dgn serbuk kunyit. bla bla bla... #bebelan mak start. stress barangkali.
AKU : lah..mana la orang tahu. mmg botol tu je ada kat depan ni hah. 
MAK : mak pun tak perasan. tu la..lainkali orang masak. tengok. ambil tahu. ni serbuk kunyit ngan kari pun tatau. blablablabla... #stress walaupun memang salah sendiri. 
AKU : .......................................... #diam tanda protes. 
MAK : abis da bahan-bahan tadi semua. kena buat balik dari awal. lagi nak cepat. da jadi lambat.
AKU : .......................................... #diam lagi tanda protes.
ADIK AKU : ala...takpe la mak. kita buat balik. ape bahan-bahan dia tadi. sambil bisik kat aku. rileks la...biasala tu.kau pun 1..serbuk kari ngan kunyit pun taktau. 

serbuk kunyit
serbuk kari

sedih sangat tau kari ni. kenapa mesti kari? KENAPA? KENAPA? KENAPA?
tapi berkat dari kesilapan tu. aku rasa aku da pandai masak kari siket. insyaAllah...aku igt kot setiap bahan-bahan yg digunakan. 

Maaf ya mak....di hari ibu ni jugak la anakmu ini gagal dalam ujian masterchef masakan kari. tapi "Gagal Sekali Tak Bermakna Gagal Untuk Selama-lamanya." #nampak tak rintihan insan berdosa?

pssssttttt : lepas ni Visi - belajar masak dgn tekun persis Dato' Fazley. ke arah Misi - nanti bulan puasa mak tapayah bangun awal nak masak sahur. biar anakmu ni je yang setelkan...huhu. InsyaAllah.

6 komen panas:

Chikebum Buzz said...

ehem .....
Blaja masak nampakkkkkkk...
ecececececcecece ...kemain...
Bak rasa siket!

Cik Bib said...

@Chikebum Buzz : kena paksa masak. orang rajin masak ngah berpantang. sedih pilu.

Diana said...

Takpe..yang salah tu lah akan jadi ingatan sampai bebiler..

Best nyer Bib masih ada mak... Teringat lak kenangan masak-masak dengan mak akak yang terakhir,
masak malam raya tahun lepas.. masak nasi dagang...

Ye...itu yang terakhir kali... =(

Mak takde...mak mertua pun dah takde...mmmm..

Belajar betul-betul tau Bib.. Biar emak boleh berbangga ada anak tahu masak..dan bila dia dah takde suatu hari nanti Bib boleh masak sama macam dia pernah masak...

Cik Bib said...

@kak Diana : aha...thanks kak. tu la..mmg da kna mula blajo masak ni kak. nanti da nak masuk Ramadhan da. ksian mak bangun sahur nak masak lagi.

nora.alam.akmal said...

oiitttt..... ko wt lawak ke mende nih... adoiii.... nih da tahap teruk nih.... tp xpe.. usaha tangga kejayaan...ngeee...pas nih aku nk rase bibo masak plakkk.... terbaikkkk....

Cik Bib said...

HAHA...rara. tu la. haishhh...sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tiada berguna.

da macam ni gaya. ngkorang ada hati nak dtg uma aku makan mee rebus bagai? hancusss...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...