14.6.12

Oh | My | English

Assalamualaikum w.b.t...........


sekarang ni memang diakui semua pun nak kena tahu English. tak banyak siket mesti kena tahu la. korang pergi interview kerani pun kadang-kadang dia suruh introduce yourself in English la ape. so, bukan nak suruh kita sampai tak gheti cakap bahasa ibunda plak kalau kita tahu cakap English tu pun kan.

aku sendiri tak berapa fasih bercakap dalam Bahasa Inggeris. so, kadang aku rasa menda ni buat aku rasa 'less confident'. kan best kalau lahir-lahir da pandai cakap semua bahasa kat dunia ni. kuikui......so, aku rasa ada 1 fun-learning sitcom terbaru, OH MY ENGLISH ni menarik la sbg 1 pendekatan utk kanak-kanak/dewasa untuk belajar English. sebab bukan nak cakap la. aku dulu kelas aku paling perggggggghhhh takot betol nak hadap, kelas ENGLISH la. 

korang tengokla rancangan OH MY ENGLISH [ TVIQ - channel 610 - 10.00 pagi - setiap AHAD ] tu. korang boleh la blajar ttg English sedikit sebanyak dgn cara yang menarik. contoh yang selalu orang buat tapik sebenarnya salah ada aku tulis kat bawahh ni :

-----------------------------------------------------------

Please GOSTAN your car. 
Please REVERSE your car.

Can you BORROW ME some money ?
Can you LEND ME some money ?

ON your laptop. 
TURN ON your laptop.

Please PASS UP my homework. 
Please HAND IN my homework.

Please OPEN the fan.
Please SWITCH ON the fan. 

----------------------------------------------------------- 

pssssssttttt : lagi satu aku konpius. siapa boleh gtau aku beza CONFORM dgn CONFIRM ? sapa boleh tulun aku jawabkan? # Oh My English! #

4 komen panas:

Mohzam said...

Conform = mematuhi
Confirm = mengesahkan

Cik Bib said...

@mohzam : thanks. tapi kan i da beritahu kat seseorang pasal menda ni. tapi dia takleh terima.

sebenarnya dia salah eja CONFIRM. dia eja conform. tp bila i beritahu dia. dia takboleh terima. so, Oh My English!

damha said...

aiya...gua tatak bolen tulun sama bib...gua pon konpius jugak...soli maa..he333

Cik Bib said...

@damha : HEH....da kenapa lu cakap loghat cina meh ? English plissss..hekhek!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...