2.3.12

tahun | lompat

Assalamualaikum w.b.t............


kalau korang perasan. tahun ni kat kalendar bulan Februari. ada 29 hari kan? tu la maknanya tahun lompat. ada yang cakap orang lahir tahun ni sambut 4x setahun. aku rasa takde maknanya. kalau aku la lahir tarikh ni. aku anggap ja 28hb Feb @ 1hb Mac tu bezday aku. ada aku kesah ?! HAHA!


  1. tahun yang mengandungi lebih satu hari daripada tahun biasa bagi menyamakannya dengan tahun astronomi ataupun tahun yang bermusim. 
  2. Peristiwa musim dan astronomi tidak mengulangkan diri pada bilangan hari yang sama. Oleh sebab itu, sekiranya terdapat suatu takwim yang mempunyai bilangan hari yang sama pada setiap tahun, hari ulang tahun akan berbeza daripada hari peristiwa yang ditandainya. 
  3. Dengan penambahan satu hari, perbezaan di antaranya boleh dibetulkan.





psssssssssttttttttttt : ni entri lewat beberapa hari. sila jangan menyampah! sebab kesihatan yang tidak baik dua tiga hari ini. MAAP ya....



4 komen panas:

muCux said...

ada bakat nak jadi cikgu nie?
g apply kpli

Cik Bib said...

aku kan versatile ain...ko pn boleh je nak panggil aku cikgu bib..KEHKEH~

Anonymous said...

damha...
bidang astronomi adalah satu bidang yg berkaitan ttg alam...bulan bintang matahari planet2 dan lain2 lg yg berkaitan....ia juga termasuk dlm ilmu falak iaitu menentukan satu2 tarikh atau kejadian....ilmu ni telah diterokai oleh ulama islam sejak berzaman dulu lagi...
sekianlah saja info yg dpt saya huraikan serba sedikit apa yg saya taw....he3333

Cik Bib said...

@damha : haha..info ni fakta ka auta ? KEHKEH...neway, tenkiu drop komen sini ya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...