22.3.12

sulong | tengah | bongsu

Assalamualaikum w.b.t...........

antara 3 tajuk entri aku kat atas tu. korang tergolong dalam kategori mana ? kalau korang sulong, aku boleh panggil korang kaklong/abglong lepas ni. hiksss. kalau korang bongsu lak. aku boleh panggil korang busu/ucu dan seumpamanya la. tapi menda lak tengah² tu ?  

ANAK PERTENGAHAN : anak²  yang dilahirkan di antara 2 atau lebih adik beradik. pengiraan, korang boleh guna formula cari median. pergh...Matematik.

contoh 1: 
( bil adek beradek : 3 ) = 1 , 2 , 3  oleh itu, 2 = anak tengah. 

contoh 2: 
 bil adek beradek  : 9 ) = 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9  
oleh itu, 6 = anak tengah. #sukahati aku je. da tentu² no 5 yang tengah#

ANAK SULONG
tegas dan boleh membuat keputusan dengan baik. sebab : sering menjadi harapan dan mendapat perhatian daripada ibu bapa satu masa dulu dan boleh jadi sehingga kini.

ANAK BONGSU
golongan ni mempunyai keyakinan diri yang tinggi. sebab : sering diberi perhatian khusus . kadangkala boleh jadi rosak akibat terlalu dimanjakan.

ANAK TENGAH
melalui kajian, biasanya mereka jarang diberi perhatian & kurang keyakinan diri. sebab : jarang diberi sokongan dalam setiap apa yang dilakukan.

 my big family.  

DAN ibu bapa, janganlah ada rasa ketidaksamaan dalam melayani karenah anak². 
DAN anak², janganlah merasakan ibubapa tidak menyayangi anda. kalau bukan sebab mereka sayang. anda tidak akan dapat hidup sihat sejahtera seperti hari ini. so, walau kategori mana pun korang ada, jalanila hidup dengan baik & penuh rasa syukur.


pssssssstttttttt : jadila anak yang soleh-solehah dan sentiasa mendoakan ibubapa agar hidup kita sentiasa diberkati Allah S.W.T. jangan sesekali jadi anak derhaka. 

6 komen panas:

yus zana said...

akak antara yg ko sayang kan.......aku ni lagi la....kakak xde...abg xde.....kaya adik2 jer.....tapi akak BAHAGIA ok bersama famili kiter yg besor

Cik Bib said...

HAHA...saya pun. i love my family. eceh...

damha said...

saya kira semuanya 27 org dlm pic tu....betoika bib....ramai juga ye...bila sesekali berkumpul..tentu meriah dgn gelagat masing2..lebih2 lg dgn adanya cik bib sbg seorang yg saya kira boleh menggamatkan suasana...betoika cik bib...he3333

Cik Bib said...

@damha : HEH...wah, tu baru 27org. ada beberapa org takde dalam gambar ni tau. hiksss...

Zam Spyder said...

big family.. bile raye tentu meriah giler, baru best.. hehe.

btw, sy anak sulong.. so panggil sy abg long ok. #okwed xP

Cik Bib said...

@zam spyder : yer...bila yer nak raya ? sy muflis pasal bagi kanak2 duit raya. huhu.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...