10.6.11

lubang | hidung

salam...
aku nak share menda ni. menda ni da ramai yang tahu. tapik ada je yang tak tahu.
so, aku nak share la kan...cerbaca..cerbaca..

Kita memiliki hidung berlubang disebelah kiri dan disebelah kanan. 

Sebenarnya fungsinya tidak sama dan dapat kita rasakan perbezaannya
  • sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas ) 
  • sebelah kiri mewakili bulan (mengeluarkan dingin ). 


Jika sakit kepala , cubalah menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafaslah melalui hidung sebelah kiri dan lakukan kira-kira 5 minit , sakit kepala akan sembuh.   

Jika anda merasa lelah , tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan . Lakukan ulang-alik . Tak lama kemudian, anda akan merasakan segar kembali. Sebab lubang hidung sebelah kanan mengeluarkan panas, sehingga banyak sekali panas , lubang hidung sebelah kiri mengeluarkan dingin .

Perempuan bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri , sehingga hatinya cepat menjadi dingin . 
Laki-laki bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan , sehingga cepat sekali marah.

Apakah anda pernah memperhatikan pada saat bangun tidur, lubang hidung sebelah mana yang bernafas lebih cepat ? Sebelah kiri atau kanan ? Jika lubang hidung sebelah kiri bernafas lebih cepat , anda akan merasa sangat lelah . Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas , anda akan merasa segar kembali dengan cepat.

Cara tersebut boleh diajarkan kepada anak-anak , tetapi kesannya akan lebih baik jika diterapkan kepada orang dewasa ...


Dengan mempraktikkan terapi pernafasan ini secara betul (menarik dan mengeluarkan nafas), keadaan tubuh anda akan sangat tenang.

Jika ingin bunuh diri, cubalah menutup kedua lubang hidung anda ( sebelah kanan dan kiri ) dan lakukan kira-kira 2 jam , maka anda tidak akan merasakan apa-apa sakit lagi selepas itu.


psssstttt : bersyukurla korang ada hidung. ni tak..lagi nak dibotox hidung masukkan slipar la silikon dalam idung tu. kesian hidung...tak kesian kat ko takpe.huhu...


9 komen panas:

missSenget said...

meh aku try tutup lubang idung ko 3jam.. extra sejam..

Zam Spyder said...

walaupun rupamu ku kenal, tetapi lobang idongmu tetap menjadi puujaan atiku...

Cik Bib said...

@missSenget : haha...tapayah susah2.kang ko ghindu kat aku kang.

Cik Bib said...

@zam spyder : hai kamo...da lama tak nampak. sehatke...?caring kan saya. yeuuuuuwwww~

Gayahspears said...

owh..kenapa aku baru tahu hal nih bib >_< kembang kencup hidung aku je nih..hahaha

Cik Bib said...

gayah : lobang idung ko ade beza ke kalo ko kembang ke kencupkan?bukan sama saiz kencup dan saiz tebaran?hahaha...ok bye!hikhik...

nohfee said...

wahhh ade fungsi lain jugak ye hidung ni. thank you bagi taw. =)

Cik Bib said...

@nohfee : yer..cercuba.cercuba.
leh hilangkan pening pala tu.HEHE~

damha said...

tq yer atas info ini....selama ini kita asyik bernafas je...kembang kempis lubang hidung tanpa menyelidiki fungsi kedua2 lubang hidung tu....satu lg iaitu bulu hidung juga ada fungsi yg tersendiri iaitu ia berfungsi mcm filter..menapis segala debu2 yg kita hidu...butir2 debu yg halus itu akan terperangkap n terlekat pada bulu hidung itu....oleh itu lubang hidung kita tidak akan tersumbat mcm lubang ekzos ..he3333

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...