19.6.11

pengorbanan | abah

salam...

eh eh...hari ni hari bapa. ah..dari minggu lepas suma duk post hari bapa.
ntah bila hari yang sebenarnya ntah. tapi ekceli hari² pon hari bapa. SEBAB...
kita  kena sentiasa doakan MAKABAH kita yg masih hidup @ yg sudah tiada.


dulu aku adalah dari golongan keluarga yang berpendapatan rendah. 
adek beradek pulak berderet. tapi anak tu kan rezki Allah Taala bagi. 
banyak la kisah-suka-duka aku ngan abah kecik² dulu...ce'flashback'~

cool beb naek moto reramai..
pegi skola rendah : naek moto honda kap 4org. pungguk aku kat hujung seat kapcai tu.  abah+atun+aku berhimpit. ani la seronok duduk dalam bakul depan sorang²!

pegi skola agama : abah kdg hantar aku pegi sekolah naek lori. malu kot..japg kawan² aku ejek. "ah..bapa kau bawa lori? HAHAHA..."
kekecik kan. biasa ah. kalo skrg ni. abah aku hantar pegi PAVI naek lori pon...ade aku kesah? korang naek bas-LRT suma tu cool sangatke? eceh...

minta derma skola : masa form2 dapat surat kena derma rm5. japg ayah aku ckp bg rm1 je la. asalkan ikhlas. sbb ye la..mana ada duit kan. sekali aku merajok & ckp mana boleh. cikgu suh bayar rm5. esoknya, abah aku bg rm5 tu jugak. jahat kan aku? aleh-aleh aku salah sorang yg dapat duit hasil dari derma tu...pilu gila la masa tu.

maen hoki : walaupon abah tak suka sgt aku maen hoki. tapi ada 1x tu aku bangun lambat. bas hoki da jalan. aku ada games kat stadium hoki tun razak. japg abah aku hantar gak aku naek moto honda kap nye...vrrrrooommmmmm!! *pegang kayu hoki naek motor sungguh macam drama tamil nak pegi pukul orang* hikhik...

aku 1st keje : abah bagi aku rm150. nah..pakai dulu duit abah. baru² nak mulakan hidup. susah siket. jimat la...sedihnya. baru tahu susahnye nak cari duit. aku da ganti masa gaji tu. tapi ansuran la kan 3bulan. time tu gaji aku rm550 camtu.HAHA...

dpt dip UiTM : gtau abah aku. skali abah aku "pelok bangga" aku. sedih gila time tu. aku nanges. selalo aku "pelok raya" je. aku ni perangai kemaen keras. hati lembik cam sipot sedut. erk...sipot sedut lembik ke? 

so, ni la serba-sangat-sedikit ttg betapa banyaknye jasa ABAH aku sambil dibantu oleh mak dikala membesarkan anak yang ramai dalam kehidupan yg serba kekurangan. sila hargai mereka sehingga akhir hayat kita. bukan sehingga akhir ayat mereka..renung²kan~

HAJI ABDUL BIN HASSAN

psssstttt : pernah menipu & nyorokkan report card sebab dapat nombor 26/30. "cikgu orang bersalin abah.cikgu ganti takde lagik". HAHA. maap yer ABAH..hikhik!


4 komen panas:

muCux said...

wahhh sedeyyyyy!!!!
aku taip msj wish hari bapa kat abah aku sambil berjurai2 air mata beb
pas2 abah balas lagi la aku meraung. . .

Cik Bib said...

@muCux : aduh ain..ko mmg suka la komen aku sesedih cenggini.

time entri aku kemaen hepi ko takmo lak komen hepi2 ek.chait....

Anonymous said...

damha...
bergenang air mata saya bila membaca kisah suka duka keluarga bib suatu tika dulu...pengorbanan makabah yg membesarkan 9 org anak dlm serba kekurangan namun akhirnya semua anak2nya berjaya dalam hidup....tahniah drp saya utk makabah bib tu....kenanglah jasa mereka selagi hayat dikandung badan....

Cik Bib said...

@damha : terima kasih. tu la...kalau diingat kembali rasa macam sedih sangat. banyak lagi jasa makabah yg tak mampu dibalas melainkan doa dari anak-anaknya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...