31.8.10

1 Malaysia | Menjana | Transformasi


Assalamualaikum w.b.t.............


ok...entri kali ni pasal semangat kemerdekaan. 
WAH....mode aku kali ni P.A.T.R.I.O.T.I.K
dan sekarang ni banyak kita tengok kat luar sana ade anasir-anasir di dalam dan di luar negara yang cuba menganggu ketenteraman negara kita. tak habes yang itu..sekarang ni banyak gak yang cuba menaikkan isu perkauman. orang-orang macam ni patot berambos dari negara kita yang aman damai ni.

baru-baru ni yang paling latest pasal insiden Indonesia yang cuba cari pasal dengan Malaysia. kurang ajar punya indon-indon tak sedar diri tu..padahal Malaysia la negara jiran yang paling banyak membantu negara mereka dalam setiap masalah. tapik sekarang ni, macam-macam mereka buat bagi menunjukkan kebodohan dan kenaifan mereka. macam mana negara nak aman pasal asek nak tunjuk bagus melalui kebodohan sendiri..ini la yang menyebabkan mereka-mereka masih berada di takuk lama..

tak kisahla ape korang nak cakap buruk-buruk pasal Malaysia. sebab orang yang sedemikian tidak pernah tahu erti bersyukur dan tidak pernah tahu mengenang jasa orang yang terdahulu yang dah bersusah payah nak mendapatkan kemerdekaan. masih ramai yang tidak sedar yang mereka hanya sekadar menumpang kemerdekaan orang terdahulu. tak kisah la tak suke dengan itu ini ke. tapi bak kata orang..tak perlu menambah-nambah lagi kekurangan yang ada. tiada ape yang sempurna di muka bumi ini.

hari-hari makan, tidor, bekerja dan melakukan pelbagai aktiviti di Malaysia. namun, masih tidak tahu bersyukur. masih cakap Malaysia itu ini..orang macam ini patut bagi dia merasa duduk kat Palestin ke atau tak payah jauh-jauh la..kat Indonesia cukup la. korang akan tahu ape itu negara yang makmur..

dan tidak perlu menjatuh-jatuhkan sesama kita untuk menjadi seperti negara luar yang merdeka hanya pada nama , masih lagi ditindas dan beribu-ribu lagi yang masih berstatus pendatang asing. maka, sila belajar erti bersyukur.

dan....ape-ape pun, aku tetap bersyukur menjadi rakyat Malaysia. Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Negara Malaysia yang ke-53 tahun. I'm proud to be the Malaysian Citizens...syukran~


p/s : suke tengok bendera berkibar ditiup angin di depan rumah sambil maen bunga api...opss~ 

26.8.10

marah | jangan | marah

Assalamualaikum w.b.t.............


TEKANAN ..... kenapa ya?
MARAH ....... kenapa ya?
TAK SUKE .....kenapa ya?
BENCI ......... kenapa ya?

kalau aku marah...aku akan diam...
dan bila aku diam....sila diam saja..


NOTA : sempat lagi terbayang ayam percik..knapa leh terbayang dalam keadaan marah ni.

ARGGGGGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHHH...................

13.8.10

ramadhan | ya | ramadhan

Assalamualaikum w.b.t.............

ALHAMDULILLAH..

sekali lagi aku dipanjangkan umur dan berpeluang untuk melalui serta menghayati bulan Ramadhan yang penuh dengan keberkatan.syukran..syukran..kedatangannya sentiasa dirindui...pemergiannya sering ditangisi... bulan ke-9 dalam kalendar Islam. sangat banyak perkara yang boleh dilakukan dalam usaha mendekatkan diri kepada Allah S.W.T . ( amal makruf nahi mungkar )


R.A.M.A.D.H.A.N ----> bulan dimana umat islam berkesempatan : 

berpuasa di siang hari sepanjang bulan Ramadhan 
sembahyang tarawihdi malam hari 
mencari malam Lailatul Qadar 
memperbanyak membaca Al-Quran 
kemudian membayar zakat fitrah.DAN..... 
bulan syawal ---> hari raya aidilfitri ( termasuk sikit pasal raya )..takpe kan.heh.. 

sangat seronok mendekati ramadhan ini..maka, marilah kita sama-sama menggunakan peluang yang kita masih perolehi pada Ramadhan kali ini.. 

hari baik dan bulan mulia ini.aku nak amek kesempatan minta maaf pada kamo-kamo di luar sana sekiranya sering melakukan perkara-perkara yang tidak disukai kamo-kamo..saya hanya insan biasa.maaf ya...semoga kita diberi kesihatan tubuh badan yang baik untuk melaksanakan ibadah di bulan Ramadhan dan bulan-bulan seterusnya..


AMIN~

selamat berpuasa yer buat sekalian kaum muslimin dan muslimat di dunia ini..


p/s : bazar ramadhan da penuh kat mana-mana..maka, elakkan pembaziran. TETAPI....karipap sardin kat mana yang sedap yer?shape tak cantek tape..asal rasanya dilises.hahaha..asal boleh je. 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...